Pink Paw Print

22.12.2017

Lontoo - sinne, takaisin, sinne ja takaisin (ja tunnin päikkärit)

Me seottiin ihan täysin Jussin kans alkusyksystä, ja järkättiin itsellemme Lontoon matkat. Kyllä, kaksi kappaletta, samalle syksylle. Ei, kumpikaan meistä ei saanut töitä, eikä voittanut lotossa. Moneen kertaan arkena tuli mietittyä, että ei hitto oikeasti mitä mentiin tekemään, koska vaikka maksettiin tosi iso osa matkoista heti syksyllä etukäteen (molempien matkojen majoitukset, lennot jne.) niin tietysti haluttiin reissuille käyttörahaa, ja sitä piti säästää niistä olemattomista tuloista, joita työttömälle ja opiskelijalle kertyy. Ja tietysti saatiin hieman ulkopuolista sponsorointia vanhemmilta. Eli toisin sanoen, tän syksyn arki ei oo ollut rahallisesti ihan hirveen joustavaa!

Reissut oli kuitenkin 120% worth it, en kadu lainkaan, yhdet parhaimmista asioista joihin oon rahaa ikinä pistänyt. Tässä tällanen tiivistetty (joojoo, kilometrin mitalta kuvia taas, mutta tää on silti tiivistetty!) pläjäys meidän matkoista.

Ensimmäinen reissu me käytiin Jussin kanssa kahdestaan, ja tää oli meidän sellanen budjettimatka: vuokrattiin maailman scrubuisin AirBnb-kämppä, ei tuhlattu rahaa mihinkään ylimääräiseen, hyödynnettiin kaikki ilmaiset museot (Natural History Museum, Science Museum, British Museum) ja käytiin tsekkaamassa kaikki must see -nähtävyydet. Ulkona kyllä syötiin, ja ostettiin Tesco tyhjäksi naksuista.

Yks mun lempiaterioista on aamupala, ja voin kyllä sanoa, että vaikutus ulottuu Englantiin asti.

Mun must see-nähtävyyksiin kuului ehdottomasti tää Harry Potter -kauppa...

...ja Sherlock Holmes -museo.

Tää meidän eka reissu sijoittui syksylle, joten vaikka Suomessa oli jo viilentynyt, Lontoossa oli tietysti aivan ihana ilma kävellä kattomassa paikkoja ja puistoja ynnä muita. Sille ois toivonut enemmänkin aikaa, koska tietysti siellä ois riittänyt niin paljon paikkoja joissa kävellä. Ehkä kuitenkin parempi, että tämä reissu oli se lyhyt, sillä Jussi otti mukaan uudet conversensa, jotka luonnollisesti jalkaan muotoutuessaan onnistui aiheuttamaan kamalat rakot :D...

Myös yksi pubi-ilta mahtui ohjelmaan. Sattui inhimillinen erehdys, sillä Happy Hourin aikaan oli tarjouksena "kaksi yhden hinnalla", ja oletettiin, että kaikki niistä oli drinkkejä, halvan hintansa takia. No, tilattiin tämmöset juomat, ja yllätys oli suuri kun baarimikko toi sitten meille pöytään kaksi KANNUA :D Reippaina suomalaisina nautimme kannu per naama, ilman mitään sählinkiä!

Alkuperäinen syy tälle ekalle reissulle oli tosiaan se, että Jussin kaverilla oli häät Gainsboroughssa. Me oltiin siis vain pari päivää Lontoossa, ja lähdettiin sitten junalla keskelle ei mitään. Nää oli ekat häät, joissa oon koskaan ollut, ja aluksi mua stressas et miten siellä sosiaalisoidaan kun eihän kukaan muu kuin hääpari tunne meitä, mutta huolet oli turhia: Häissä oli oikein kiva "kavereiden pöytä", jossa kukaan ei tuntenut toisiaan, eikä ollut sukua hääparille, ja se yhdistettynä avoimeen baariin takas kyllä sen, että ilta oli hauska! Meidän hotelli oli niin keskellä ei mitään, että sen sisällä ei ollut edes kenttää soittaa taksia, mutta pihalta sentään onnistui :D

Meidän toiselle reissulle vuokrattiin aivan älyttömän hieno AirBnb-kämppä, mutta toisaalta senkään hinta ei päätä huimannut kun saatiin jakaa se neljään pekkaan. Meillä oli nimittäin matkakavereina Katriina ja Juuso!

Tällä matkalla oli kans paljon enemmän aikaa vaan tutkiskella Lontoota, sillä oli useampi päivä aikaa, ja ainoa etukäteen suunniteltu meno meillä oli Gorillazin keikka. Tälle reissulle oltiin myös budjetoitu enemmän rahaa kuin ensimmäiselle, ja olikin ihana kierrellä kaiken maailman teekauppoja ja muita, kun sai ostella kaikkea ihanaa

Ekana päivänä meidän onnellinen seurue ruuan äärellä. Tän kuvan ottohetkellä oltiin noin tunti sitten herätty meidän tunnin iltapäikkäreiltä, kun oltiin aiempana yönä saatu 0-2h unta ja lennolla 0-2h unta ja oltu hereillä koko päivä, ja vielä kävelty suurin osa siitä :) Ihmettelen, et me näytetään enimmäkseen eläviltä!

Meidän majoitus oli tosiaan vähän varakkaammalla asuinalueella, ja sisustan lisäksi sieltä oli omalla tavallaan tosi kivat parvekenäkymät! En nyt ehkä sanois, että noi isot talot ja joenpätkä on maailman esteettisimmät asiat, mutta ainakin se on näkymä, jossa en oo aiemmin aamukahviani juonut.

Kämppämme lähellä oleva puisto.

Heti ekana päivänä löydettiin joku aivan älyttömän söpö kahvila, mistä sai sairaan hyviä kahvi yms. juomia ja aamupalaa.

Samana päivänä käytiin vielä jossain tosi suositussa Fish and Chips paikassa, joka ei ehkä ulkonäöltään ollut kovin hohdokas, mutta selvästi oli paikallisten suosiossa ja pitäjät oli aivan ihania. Myös tuo ylempänä ollut ryhmäkuva otettiin siellä, sillä kassamies ystävällisesti tarjoutui sen ottamaan!

Samana päivänä kun käytiin Tintin kanssa National Galleryssä, käytiin myös tämmösessä tosi kivassa pubissa, josta saatiin aivan älyttömän hyvää ruokaa ja juomaa!

Valitse vegelounas...

...päädy ottamaan maistiaisia poikaystävän lihalautaselta. Noh, niin se joskus menee!
Ennen kotiinlähtöä käytiin vielä samassa paikassa, jossa käytiin ekana päivänä aamiaisella, mutta poikien tilaamat pirtelöt oli hieman pettymys. Sen sijaan mun tilaama juustolautanen oli unelmien täyttymys, ja Katriinan juustokakkukin oli ilmeisesti erittäin makoisa!

Ruuan ja herkkujen lisäksi matkan aikana yritettiin maistella myös mahdollisimman erilaisia oluita...

...sekä tutustua brittiläisiin juomaperinteisiin.

Meille tuli matkan paljon aikana sellasta vähän yllättävää kivaa ohjelmaa! Päästiin mm. käymään Twitchin Lontoon Community Meet upissa. Tapahtuma oli ilmainen, sinne piti vaan ilmottautua, joten miksipäs ei! Siellä oli kuitenkin niin hirveä väkimäärä, että kun oltiin saatu ilmaiset juomamme ja pelattu pari erää, päätettiin jatkaa matkaamme.

Hyde Parkissa sattui myös olemaan Winter Wonderland - ja se ei ollut yhtään mitä kuvittelin. Kun tekstissä mainitaan, että on rakennettu tilapäinen huvipuisto jonnekin, mun odotukset oli... noh, paljon matalammalla. Koko huvipuisto oli ihan v a l t a v a, meillä kesti noin tunti kävellä sen läpi.

Käytiin myös Gfootin pop upissa, jonka idea oli mulle jotain ihan uutta: Siellä oli Gorillaz kamaa myynnissä, DJ soitti musiikkia, pihalla oli alkoholikoju... tosi jännää, mutta kivaa, ja me saatiin aivan älyttömän lämmin vastaanotto! (mun epäilys tähän liittyen on se, että henkilökunta oli koko päivän nauttinut glögiä siitä pihakojulta :D:D) Mä sain ilmaisen Gorillaz-mukin, ihan vain sinisten hiukseni ansiosta!

Tietysti kans yks reissun kohokohdista oli tää keikka, joka oli aivan älyttömän huikea. Omista lemppareista tuli kaikki paitsi yks, ja muutama lemppari oli oikeesti mulle yllätys, koska oletin et niitä ei soitettais. Mutta joo, ei sitä pysty sen enempää kuvailemaan, ihan mahtavaa oli.

Molemmat reissut oli kyllä aivan mahtavia, ja ihanaa oli kans se, että ne oli täysin erilaisia! Ja siitä huolimatta tuntui, että vieläkin ois ollut paikkoja, joissa ois halunnut käydä, ja ois helposti voinut viipyä pidempään. Osa kiitoksesta menee tietysti myös mahtavalle matkaseuralle: en oo mitenkään yllättynyt siitä, että Jussin kans oli kiva matkustaa, mutta Juuso ja Katriina oli myös ihan unelmamatkakavereita, ja lähtisin millon vaan uudelle reissulle tän porukan kans.

1. Lontoo on just sen takia kiva paikka vierailla, kun ei tarvi upottaa monta kymppiä erilaisten museoiden pääsymaksuihin. Kävin itse muistaakseni kuudessa eri museossa/galleriassa ja ois kyllä ainakin puolet pudonnu pois, jos siinä olis pääsymaksut ollu.

Hienoja kuvia! :)

2. Todellakin! Ja matala kynnys lähteä käymään museoissa, jos joku museo ei sit ollutkaan oma juttu niin ei haittaa yhtään, kun ei rahaa kulunut :)