Pink Paw Print
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kesä. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kesä. Näytä kaikki tekstit

17.6.2018

Parhaat vegejätskit kesälle

Voin rehellisesti myöntää, että oon ruvennut vegaaniksi aikaan, jolloin se on ihan naurettavan helppoa. Muutama vuosi sitten tää projekti ois ollut varmaan ihan toisenlainen, ois pitänyt luopua kaikenlaisesta, tai vähintään ruveta luovaksi vaihtoehtojen kanssa. Nykyään vegaanina ei tarvitse luopua juuri mistään, kaikelle löytyy vaihtoehto, usein todella herkullinen ja yhtä helppo kuin eläinperäinen versionsa.

Vegaanisia jäätelöitä on tupsahdellut Suomen markkinoille kuin sieniä sateella. Oon ollut aina suuri jäätelön ystävä, se on aina kuulunut kesiin, saunailtoihin, jälkiruuaksi... Joten luonnollisesti oon jo keväästä alkaen varautunut tulevaan kesään ja maistellut kaiken sortin vegaanisia jäätelöitä löytääkseni suosikkeja. Pitkän ja hartaan tutkimustyön jälkeen ajattelin jakaa parhaita paloja teillekin.

Oatly: Salty Caramel Hazelnut ★★★★


Tää on helposti yks mun lemppareista. Oatlyllä on muutenkin aivan ihanat jäätelöt, niiden vanilja oli yks ekoista vegejätskeistä jotka vakuutti mut 100%, ois mennyt täysin läpi normaalista vaniljajätskistä. Tässä Salty Caramel Hazelnutissa on joku rasvaisempi suutuntuma, jonka takia vähennän siltä yhden tähden. Sitä samaa tuntumaa ei kuitenkaan ole esimerkiksi juuri vaniljajätskissä. Pienestä miinuksesta huolimatta tässä on niin hyvä maku, että ostan tätä toistuvasti. Oatlyn jäätelöt on kaurapohjaisia, ja koostumus todella täyteliäinen ja kermainen.



Pappagallo: Mangosorbetti ★★★★


Sorbeteissa on se hyvä puoli, että ne on vegaanisia ihan luonnostaan. Ei tarvitse korvata mitään eläinperäisiä tuotteita, kun niitä ei lähtökohtaisestikaan ole. Itse en oo kuitenkaan jostain syystä koskaan hirveästi maistellut sorbetteja, mikä on melko erikoista ottaen huomioon, kuinka suuri hedelmien ystävä oon. No, ei huolta, nyt oon löytänyt sorbettien maailmaan, ja tässä yksi helposti parhaista sorbeteista ikinä. Tosi raikas, maukas, täyteliäisen mangoinen, tää on valinta just sillon kun on se kuumin päivä ja kermaiset jäätelötkin tuntuu liian raskailta.



Kolmen kaverin jäätelö: Lakritsi & Kookos ★★★



Tää on mulle vähän sellanen "problematic favorite." Mä nimittäin rakastan lakritsijäätelöä, mutta en niinkään välitä kookoksesta. Tuo kookos on oikeastaan syy siihen, miksen oo kovin ihastunut mihinkään kolmen kaverin tähän mennessä ilmestyneeseen vegaanijätskiin: kaikissa on käytetty kookoskermaa. Jonkun mielestä kookos voi tuoda makuun raikkautta, mutta muhun se ei iske y h t ä ä n. Tässä lakritsijätskissä kuitenkin tuo lakritsi on TODELLA ihanan voimakkaan makuista, ja vaikka tää jäätelö ei ehkä sinänsä kuulu mun suosikkeihin, jos lakritsijätskin himo iskee, tämä on hyvä.



Choice: Soft Caramel Toffee ★★★★


Kun maistoin tätä, ihmettelin oikeasti, miksi jäätelö on edes koskaan alettu tehdä maitoon. Tää menis täysin läpi ihan normaalista kermajäätelöstä, maku ja koostumus on tosi täyteliäisiä, ja sisältä paljastuu ihana toffeekastike. Saman merkin jäätelöä saa myös isossa purkissa, ja tänään löysin myös saman merkin puikkojäätelöitä, joita löytyi mansikan ja päärynän mauissa. Kaikki olleet tähän mennessä aivan älyttömän hyviä. Tämä kyseinen tuutti on soijapohjainen, kuten myös muut testaamani Choicen jätskit, mutta merkiltä löytyy myös kookos-, riisi- ja mantelipohjaisia jäätelöitä.



 Pirkka: Koppis-, Leppis-, Amppari- ja Murkku-mehujäät  ★★★★


No, tää nyt ei oo varsinainen vegaanilöytö, oon aina tykännyt mehujäätelöistä. Amppari on jo lapsuuden suosikki, ja nyt näitä makuja on jo kokonainen setti. Nää on kaikki tosi raikkaita ja hyvänmakuisia, ja plussana kaikkiin vegaaneihin (ja epävegaaneihinkin) jäätelöihin on näiden hinta. Nää ei vaan koskaan käy vanhaksi. Old but good.


Tesco Free From: Toffee & Vanilla Cones ★★★★


Tästä tulee tosi vahvasti mieleen kaikki ne perus tuutti-monipakkaukset, joita löytyy eläinperäisenäkin valiolta, pirkalta ja ties keneltä. Menisi ihan täysin eläinperäisestä jäätelöstä, maistuu hyvältä ja täyteliäiseltä. Nämä on kooltaan sopivia, sillä ne ovat melko makeita, ja yhtään isompi koko takaisi kyllä makeaöverin. Pakkausselostetta katsomalla en oikein suoraan osa sanoa, mikä näiden pohja on. Ainesluettelossa listataan mm. maissijauho, lupiini proteiini-isolaatti sekä lupiinijauho. Hyviä ovat!




Luonnollisesti, hartaasta tutkimustyöstä huolimatta en ole ehtinyt maistamaan jokaista mahdollista vegaanijäätelöä, ja ankara maistelu jatkunee läpi koko kesän.

20.9.2017

Nahattomat eläimet ja syksy yllättivät iloisesti

Kävikö kellekään muulle niin, että odotteli vielä alkusyksystä vähän lämpöisiä, aurinkoisia alkusyksyn päiviä, kunnes hoksas, että syyskuu on pian jo ohi, ja niitä ilmoja ei koskaan tullut? Havahduin jotenkin vasta siihen, että ihan just on lokakuu, ja mää oon vielä ihan sillä mielellä, että kyllä se varmaa joku viikonloppu vielä hetkeks lämmittää! :D

No, onneksi ehdin vielä kesän lopulla nauttia hyvistä ilmoista sen verran, että ei jää harmittamaan.

Raahen reissulla ehdittiin viettää ilta laiturilla, tässä äiti ottamassa kuvia kauniista auringonlaskusta.

Pitkästä aikaa ehti poiketa maallakin, saunoa kunnon saunassa ja katsella kivoja eläimiä.

Pari viikkoa sitten käytiin Vantaalla Heurekassa tsekkaamassa Eläinten Body Worlds -näyttely. Muistan, että sillon aikanaan kun siellä oli se ihmisten vastaava versio, oisin kovasti halunnut mennä. Etäisyys oli kuitenkin silloin sen verran pidempi, ettei sitten tullut käytyä. Tässä oli kuitenkin ihan pakko päästä käymään.
Ja suosittelen kyllä kaikille, joita anatomia saattais kiinnostaa! Tai jos muuten vaan tykkää katsella siistinnäköisiä juttuja, koska onhan noi hienoja, vaikkei anatomia kiinnostaiskaan. Eläimet on siis aitoja, plastinoituja eläimiä. Ihan eri asia tutkiskella anatomiaa vierestä kolmiulotteisena kuin kirjasta tai ruudulta.

Tämä vierailu oli myös ensimmäinen vierailuni Heurekassa, ja edellisen kerran oon Tietomaassakin käynyt joskus... peruskoulussa? Oli siis ihan virkistävää päästä käymään tollasessa tieteellisessä leikkipaikassa :D Vaikka onhan suurin osa siitä melko lailla nuoremmille suunnattu, mutta mulla ei ole mitään ongelmaa innostua lapsille suunnatuista tieteen näytteistä.


Vaikka saattoi kuulostaa siltä, että mulla ois negatiivista asennetta tätä säätä kohtaan, niin älkää hämääntykö: Musta on ihanaa, että syksy on täällä. Kaapin perältä on kaivettu jo kynttilät ja lämpöviltti, ja kokonaisuuden kruunaa tee ja villasukat.

22.7.2017

Kesän festariviikonloppukuulumiset


Kesän festariviikonloppu takana! Täytyy kyllä heti ekana sanoa, että sää mukautu meidän tarpeisiin varsin hyvin! Ensin näytti, että perjantaina satais, ja loppuviikonlopun paistais, mutta perjantaina paistoikin aurinko. Sitten näytti, että lauantaina sataa, mutta lauantainakin paisto aurinko! Sunnuntaina oli oikee kunnon helle. Maanantaina sitten lämpötila laski ja oli pilvistä, eli ei ois voinu sopivammin nuo sadepilvet väistellä Joensuuta tuona viikonloppuna.



Tässä tiivistelmät fiiliksistä:
Odotetuimmat ja tykätyimmät: Haloo Helsinki, Disco Ensemble, Parov Stelar, Imagine Dragons
Odotetut ja tykätyt: Mew, Ultra Bra, Happoradio, Vesala, Jenni Vartiainen
Mitä en odottanut, mutta mitkä yllätti iloisesti: MØ, JVG
Neutraalit fiilikset: Poets of the Fall, Sonata Arctica, Teflon Brothers
Pettymys: Pariisin Kevät
En odottanut mitään, joten en pettynyt, enkä ilahtunut: Eveliina

Haloo Helsingin oon nähnyt kerran aiemmin, ja se veti silloinkin kovan keikan, joten oli tälläkin hetkellä tosi odotettu bändi mun listalla. Eikä tarvinnut pettyä. Nää on kyl oikeasti tosi taitavia live-esiintyjiä, eikä noi ilotulitukset ainakaan mitenkään vähentänyt tän keikan loistokkuutta!


Disco Ensemble on yks mun yläasteen lempibändeistä, ja pyörii vieläkin mun soittolistoilla. Tätäkin siis odotin tosi paljon, eikä kyllä tarvinnut pettyä. Tosi energinen keikka, ja etenki ilahduin siitä, että vanhat hitit soitettiin!


Parov Stelarilta en ollut aiemmin kuullu kuin pari biisiä, mutta tykkäsin niistä kyllä, ja musiikkityylistä yleisesti, joten tää oli kans tosi odotettu esiintyjä. Istuttiin aluksi vähän kauempana kuuntelemassa, mutta muutaman biisin päästä mun oli ihan pakko päästä tanssimaan! Enkä vissiin ollut ainoa, sillä koko alue oli täynnä tanssivia ihmisiä istuvien seassa. Fiilistä vaan paransi paistava aurinko. Ehottomasti yks näiden festarien parhaista kokemuksista.


Mew on kans yks mun yläastelemppareista, ja melko nopeasti pääsikin kunnon nostalgiafiiliksiin. Lievää uudelleenrakastumista oli ehdottomasti havaittavissa, sillä tää bändi on jostain syystä unohtunut jonnekin matkan varrelle siinä kun oon siirtynyt ipodista spotifyyn. Nyt on hyvä aika korjata tilanne.


Ultra Bran keikka oli koko festareiden viimenen, ja mun mielestä erittäin hyvä lopetusbändi. Ei nimittäin varmaan oo kovin useaa ihmistä, joka ois täysin säästynyt Ultra Bralta. Olin jo aiemmin Provinssista käyneiltä kuullut, että luvassa on melkonen karaoke-keikka, ja se on kyllä melko hyvä sana kuvaamaan tätä, sillä yleisö oli erittäin helposti laulatettavissa :D Mulle iloinen yllätys on se, että mun lempibiisi Vesireittejä soitettiin, vaikka olin täysin varautunut siihen ettei sitä kuulla.

Imagine Dragons veti kans tosi hyvän keikan. Mulle tää bändi on aina ollut semmonen, että oon kuunnellut sitä jonku verran, mutten hirveesti, mutta oon kyllä kuullut sen olevan huikea livenä, ja voin vahvistaa huhut. Näiden biisit sopii aivan täydellisesti livenä kuunneltaviksi, kylmät väreet taattu.
Pariisin Kevät valitettavasti oli jokseenkin pettymys. Ei sillä, että keikka ois välttämättä ollut mitenkään huono, mutta ehkä mä vaan tykkään vääristä biiseistä. Tällä keikalla nimittäin soitettiin lähes pelkästään niitä biisejä, jotka mää hyppään yli levyltä, ja mun lempibiiseistä soitettiin vain pari. Oli kuitenkin ihanan värinen taivas, rannan vieressä oleva lava oli tunnelmallinen.

Erittäin makoisat pullavohvelit, joiden kanssa samalta kojulta sai myös aivan älyttömän hyvää kahvia.

Herkkulautanen (sisälsi KAIKKEA kiinalaisen ruuan kojulta :D)

Kaiken kaikkiaan oli siis aivan mahtavat festarit. Tänä vuonna oli tosi paljon hyviä esiintyjiä, joten viikonlopusta nauttiminen ei ollut mitenkään haastavaa. Meidät liput oli tosiaan synttärilahjaksi saadut Premium-liput, joilla päästiin tietyissä paikoissa jonojen ohi, ja päälavan vieressä oli tosi hyvällä paikalla myös Premium-anniskelualue. Ja kaikista parasta: PREMIUM-VESSAT, jotka oli siis ihan aidot ja oikeat vessat. Sen yhden bajamaja-käynnin jälkeen kyllä kiittelin näitä lippuja joka kerta kun kävin premium-vessassa.

12.7.2017

Superhauskaa (ja kuinka photobucket petti meidät kaikki)

Tän merkinnän oli alunperin tarkoitus keskittyä alkukesän tapahtumiin, mutta kun pari päivää sitten avasin blogin sitä merkintää aloitellakseni (ja uudet ulkoasugrafiikat asettaakseni), kohtasin ihanan yllätyksen: blogin kaikki kuvat on kadonneet.

Photobucket on siis ovelasti mennyt päivittämään ehtonsa niin, että sinne ladattuja kuvia ei voi enää upottaa kolmansien osapuolien sivustoille ilmaisella tunnuksella. Oon käyttänyt photobuckettia vuodesta 2007, joten voitte kuvitella mikä määrä eri blogien kuvia mulla on sinne ladattuna. Nyt, vaihtoehtona on siis joko maksaa 400e/vuosi tunnuksesta, jolla kuvat palautuu näkyviin, tai ladata kaikki kuvat eri palvelimelle ja korjata kaikkien merkintöjen linkit. Mukavaa!

Tarpeetonta liene sanoa, että aion ihan juuri poistaa koko photobucket-tunnukseni, passiivisaggressiivisen palautteen kera. Kuvalinkkejä korjailen tästä blogista sitä mukaan kun jaksan, mutta suurin osa blogin näyttökerroista tulee aina uusille merkinöille joka tapauksessa, joten asia ei ole ykkösenä päiväjärjestyksessä.


Tämä vastoinkäyminen vähän lannisti mun innokasta blogaushalukkuutta, jolla bloggerin tällä kertaa avasin, mutta tässä silti pari kuvaa kesältä tähän mennessä:

Pride-marssille osui aivan jääääärjettömän hyvä ilma. Hetken kerkes jo olkapäät punottaa, mutta onneksi yhdellä seurueesta oli sit aurinkorasvaa, oisin nimittäin ollut marssin jälkeen melko kärvähtänyt ilman :D 


Suoritettiin parin viimeviikon aikana kunnon maakuntamatkailua: Käväistiin ensin Raahessa (jossa vietettiin pitkästä aikaa kunnon eeppinen museonrantailta Ollinsaarijatkoilla), ja saatiin idea sitten, että hei, nythän vois lainata iskän Volvoa, ja lähtä käymään pienellä reissulla. Niin me sit käytiin Porissa, Kausalassa, ja Porvoossakin pieni päiväreissu. Oli kyllä pitkästä aikaa kiva päästä ajelemaan kesäisiä maanteitä pitkin, vaikka muuten en ookaan autoa kaivannut sen jälkeen kun se myytiin.

Kuvan minigolf-kenttä oli muuten ihan rikki, kentällä oli niin paljon kaiken maailman havunneulasia, ettei tässä pelissä pärjännyt taidolla vaan tuurilla, mikä johtikin siihen, että voitin - ensimmistä kertaa ikinä - Jussin minigolffissa!

Pari päivää sitten kamppailtiin sen kanssa, miten meidän sulakkeet riittää meidän teknologialle. Meillä nimittäin jo aiemmin muuton yhteydessä paukkui sulakkeet, kun kytkettiin meidän koneet, konsolit, telkkari, akvaario yms. olohuoneeseen, ja silloin ratkaisuna vedettiin eteisestä jatkoroikalle mun tietokone. Nyt kun tehtiin pientä koneiden uudelleenjärjestelyä (ts. Jussille streamikone ja vaihdeltiin vähän koppia), kohdattiin uudelleen sama ongelma. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin, kaikki laitteet toimii ja sulakkeet ei poksu!


Ollaan ehditty nyt muutama päivä huilia kotona, perjantaina sitten taas reissun päälle, ja suuntana Ilosaarirock. Kyllä sitä ehti jo ihastua taas siihen, miten helposti autolla pääsee joka paikkaan, koska oikeasti, Suomessa on ihan hemmetin vaikeaa matkustaa itä-länsi-suunnassa???

10.7.2016

monsterimittainen päivitys kesästä

Hoksasin just, että mun edellinen merkintä on kirjoitettu 19.5. Malagan reissusta. Keskeneräisiä luonnoksia kyllä löytyy, kun kesän aikana oon niitä muutaman aloittanut. No, mitä mun kesään on muun muassa kuulunut:


Äiti ja Tiina tuli yllätysvierailulle Toukokuun lopussa - ja Jussi piti yllärin tosi hyvin salassa, mulla ei ollut aavistustakaan koko juonesta! Mulla oli enää yksi tentti jäljellä ja pääsin aloittamaan kesäloman, joten tää vierailu oli ajoitettu loistavasti.

Jätettiin tällä kertaa Särkänniemessä pyöriminen väliin, ja käytiinkin Pyynikin näkötornilla kattelemassa maisemia (ja pyöräilykisoja!) ja syömässä munkit, pyörähdettiin Arboretumissa käveleskelemässä (vinkki: hienoista maisemista huolimattaan siellä ei toukokuun lopulla vielä hirveästi ole kukkia) ja tietysti Ahvenisjärven sorsaystäviä piti käydä tervehtimässä. Toki myös yleistä löhöilyä, hengailua ja grillikauden avaaminen kuului asiaan. Tehtiin myös harvinaisen onnistunut shoppailureissu, kun UFFilla sattui olemaan 5e/muovikassi -tarjous. Kerrankin raski ostaa jotain vaatetta!

Näköala Pyynikin näkötornista, jossa minäkin kävin ensimmäistä kertaa, vaikka pian 2 vuotta ollaan jo Tampereella asuttu.
Äiti keskustelee eläinten kanssa :D 

Kesäkuun alussa menin vuorostani Raaheen, joka oli todella hyvä reissu. Äidillä oli viel muutama päivä kesälomaa jäljellä, joten päästiin käveleskelemään (ja ihmettelemään Raahen penkittömyyttä), ja tehtiin pyrähdys maalle ihmettelemään lampaita. Niina värjäs mulle kesätukan, mä sain nukkua koko lomani majassa (paitsi sitten kun Jussi tuli, ei viltti oikein riittänyt levennettyyn patjaan) ja ehdittiin vielä juhlia Niinan valmistujaisiakin. Takaisin tultiin Onnibussilla, mikä kyllä kehitti istumalihaksia. Vaasassa pari tuntia seistessä haettiin sairaalle Jussille yskänlääkettä, joka ei juurikaan auttanut.

Niina teki ihan uskomattoman työn mun hiuksien kans, tässä meni oikeesti ihan reilusti aikaa. Ja oli muuten pehmeät hiukset jälkeenpäin, huolimatta käsittelystä!
Majani.

Kotiin palattuani mä sain viimein laitettua kesäkukat, ja me testattiin Jussin kanssa tehdä omaa limonadia (josta en kerro enempää kuin sen, että hedelmämehujen puristukseen on käytetty tyynyliinoja). Ennen Juhannusta käytiin vielä Porin ja Lassilan suunnasa, ja söin ravintolasta oikeasti elämäni parasta lihaa!

Pelargonit ja Verenpisara. Aluksi oli tarkoitus ostaa vain Pelargonit, mutta kun kukkateltassa olin aikani kierrellyt ja kaarrellut uudestaan ja uudestaan tuon Verenpisaran luokse, niin tiesin että se on ostettava, tai jää harmittamaan :D

Limonadin valmistusta...

Juhannus me vietettiin ensimmäistä kertaa Tampereella, ja se oli kyl huikee! Alkuilta pelailtiin ja heitettiin itse tehdyn limonadin sekaan kaikennäköistä alkoholia, loppuillasta päätettiin lähtä keskustaan näkemään välillä muitakin ihmisiä, siitä huolimatta ettei bussit liikkuneet ja piti maksaa taksista. Mut kyllä se kannatti, hauskaa oli!

Juhannuksen jälkeen pari lepopäivää ennen kuin startattiin kohti Kausalaa, mikä sekin oli todella hyvä reissu. Käytiin Jussin äidin kanssa metsäkävelyllä, onnistuttiin menemään harhaan ja päädyttiin kävelemään 2 tuntia. Juhlittiin pienimuotoisesti Jussin syntymäpäiviä monen erilaisen kakun kera. Käytiin kalassa (ja parin tunnin kalojen ruokkimisen jälkeen saatiin yksi lohi!)

Vaikka kalastettiin eri puolilta lätäkköä, ei me tästä saatu yhtäkään kalaa, vaan meidän piti siirtyä hieman pienempään. Lohi tuli kuitenkin!

Lyhyt stoppi Tampereella, ja lähdettiin vielä Vantaan suuntaan testaileen virtuaalitodellisuutta HTC Vivellä. Aivan älyttömän hauska laite kyllä. Mutta pahin kuumotus hankkia 1000 euroa maksava peliväline kyllä helpottui, kun huomas että se pelivalikoima ei oo vielä mitenkään hurjan mahtava.

Jussi virtuaalitodellisuudessa.


Kaikkea ei yhteen tekstiin mitenkään saa mahtumaan ja paljon jää pois, ihan vaan senkin takia että mua itseäni ei motivoi juuri koskaan lukea ihan hirveän pitkiä päivityksiä, ja yritän välttää sellaisia kirjoittamasta itsekin parhaani mukaan. Siksi en tiedä, miten hyvin se tästä tekstistä välittyy, mutta mun kesä tähän mennessä on ollut aivan mahtava. Uus "paras kesä ikinä."

Jotenkin tuntuu, että tänä kesänä joka reissu on ollut poikkeuksellisen hyvä (aina ne on hyviä, mutta tänä kesänä jotenkin erityisen hyviä.) Vaikka meillä on ollut paljon matkailua vähän sinne sun tänne, niin ei oo ollut liian kiire, vaan ollaan ehditty myös olla rauhassa kotona ja vaan hengailla, pelailla, katella sarjoja ja muuta vastaavaa, yhdessä ja erikseen, mitä mulla olikin eniten ikävä tuossa kevään koulukiireissä. Sitä on luvassa nyt toivottavasti pari viikkoa, sitten mietin onko seuraava matka heinäkuun lopulla vai elokuun alussa :)

Toivottavasti teillä on ollut yhtä hyvä kesä kuin mulla, ja nauttikaamme vielä tästä loppupuoliskosta, vaikka illat jo pimenee!


24.8.2015

lämpötila: sauna

Melko hurja viikko takana. Opinnot aloitettu uudessa koulussa, ja se on kyllä pitänyt kiireisenä. Joka päivä ollut paljon infoa ja tekemistä, ja illalla vielä ohjelmaa. Keskiviikkona kaupunkikierroksen jälkeen olin kotona joskus 10 maissa, torstaina saviriehan jälkeen joskus 8 jälkeen. Saviriehassa meidän joukkue muuten pääsi toiselle sijalle, saatiin hienot cola-lasit ja haalarimerkit (ensimmäiseni!) Joka tapauksessa, kotiin päästessä ei oo unta tarvinnut odotella, oon tipahtanut sänkyyn kuin kivi ja nukahtanut saman tien :D

Mut ei sillä, erittäin mukava viikko ollut! Melko hurja inspiraatio on näitä bioanalyytikon opintoja kohtaan varsinkin nyt, kun on vähän päässyt kuulemaan että mitä me käytännössä tehdään esim. ekan vuoden aikana. Ja se koko oppilaitos on muutenkin niin erilainen ku mikään missä oon ollut aiemmin. Kokonaismieliala koulusta siis tällä hetkellä erittäin positiivinen! Mitä nyt näin aluksi infopaketteja tulee sellasta tahtia että huhhuh.


Hellettä on. Hirveen moni hokee nyt sitä, että ei passais valittaa kun kerrankin on lämmintä, mutta oikeasti, mää en nauti lainkaan mistään +27 lämmöstä. Mulle 20 astetta on ihan riittävästi lämpöä, ja hieman korkeammatkin menee jos tuuleskelee jonkin verran (ei semmosta kylmää merituulta tietysti :D)


Sossu aiheutti tänään taas tunteita. Aattelinkin, että Jussin heinäkuussa saama synttäriraha näkyy matalammassa toimeentulotuessa (sen jälkeen kun saatiin tilattua ne vuoden 2013 verotodistukset 25 eurolla verotoimistosta ihan vaan niitä varten...), mutta siis ne ihan suoraan vaan vähensi lahjarahan määrän tuen määrästä :D vähän hapan maku jäi tosta. Lahjan antaja varmaan kuitenkin ajatellut, että tässä vähän extrarahaa jolla voit ostaa itelle jotain hyvää, käydä jossain tai syödä hyvin (eli tehdä jotain muuta kuin maksaa laskuja). Mutta se ei oikeastaan olekaan extraa, kun tulevasta tuesta vähennetään saman verran rahaa. Eli oikeastaan rahan määrä ei lisääntynyt lainkaan, lahjan antaja vaan köyhtyi ja valtio säästi rahaa :D

No, onneksi syyskuulle tulee jo opintotuki ja -laina. Alkaa ahdistaa tuo, että laskuja on koko ajan rästissä, ja tulee lisää sitä mukaan kun niitä saa maksettua pois. Ei ehdi tulla sellasta "ah ihanaa kaikki laskut maksettu!" fiilistä lainkaan. Ja meillä on sentään tosi hyvä tukisysteemi, tai molemmilta puolilta on sukua joka tukee hädän tullessa, molemmat on mieleltään terveitä (ainakin suunnilleen!) ja saa asioita hoidettua. Välillä sitä vaan jää miettimään, että mites joku sellanen ihminen, jolla ei oo juurikaan läheisiä, on yksinäinen, masentunut, epämotivoitunut... Miten se pärjää tässä tukijärjestelmän kieputuksessa. Koska tää on perusterveelle ihmisellekin välillä stressaavaa ja väsyttävää, niin mites sitten sairaalle?

12.8.2015

lonkerot ja kaikki

Olin ihan siinä uskossa, että lopun pari viikkoa kesälomasta tuun löhöämään kotona, kunhan assyistä on selvitty. No, väärässä olin :D Lähdettiinkin Jussin kanssa Lassilaan sen mummolaan. Oli ajatuksena, että kyseessä on semmonen yhden yön reissu, mutta oltiinkin sitten 3 yötä! Hupsista. No, ei sillä, erittäin mukava reissu. Tosi paljon hyvää ruokaa (niin kuin viime aikoina muutenkin, kesäkiloja kertynyt varmaan 9999?) ja pääsimpähän mää vähän marjastuksen makuunkin! Yhtenä iltana kerättiin meille Jussin kans 8 rasiallista vattuja, ja seuraavana päivänä käytiin keräämässä vielä mustikoita, ei tosin omaan pakkaseen, mutta muutama pussi saatiin itsellekin. Aiemmin kävin ostamassa semmosen ison lootallisen mansikoita kans, joista osan pakastin, että nyt alkaa sitten pikkuhiljaa olla pakkanen täynnä monenlaista marjaa! :3

Tässä testissä pienet mustekalat!

Ehdin heittää tälle kesälle talviturkinkin, kun käytiin tsekkaamassa Yyterin ranta. Ja kyllä se oli yhtä hieno kuin oon kuullutkin, hankala kuvitella, että satunnaisissa paikoissa Suomessakin on noin hienoja rantoja! Lämpöä ja aurinkoakin riitti. Suosittelen.

Yyterin ranta, 5/5 ilma.


Nyt taas parin päivän lepotauko, mikä nyt sinänsä kyllä menee sitten lomalla kasaantuneiden asioiden hoiteluun. Sossu vänkää 2013 vuoden verotodistuksien perään, laskuja on vino pino, ja pitäisi jotain näkökyvyn todistuksiakin saada koulua varten (joka alkaa jo muutaman päivän päästä!) Lauantaina onkin Tubeconin vuoro, ja apua siinä meni loma.

7.8.2015

Perus lintu

Pitkästä aikaa oon nyt muutaman päivän ehtinyt hengähtää kotona. Kun tulin Raahesta, lähdetiin nimittäin Jussin kans saman tein Kontiolahtea kohti. Monta päivää tuli syötyä erittäin hyvin, ja päästiin käymään Kolillakin mutka. En oo varmaan koskaan ollut missään niin korkealla :D mua kyllä puri joku hirveä patikointikärpänen tosta Kolista, tuli oikeen fiilis että oispa kunnon kengät niin vois lähteä kunnon reissulle. Toistaiseksi oon suunnitellut kuitenkin, että tekisin johonkin lähellä oleviin kansallispuistoihin ihan päivän reissuja, kävisin vähän tsekkaileen mestoja ja sitten joskus kun rikastun, hakkia semmosta kenkävarustusta jolla tommonen homma onnistuis hieman paremmin kuin tennareilla tai juoksulenkkareilla...


No, joka tapauksessa, kun päästiin taas yhdeksi yöksi kotiin, lähdettiin jo seuraavana päivänä Assemblyille. Loistava meno jälleen kerran, vaikka tuntu että aika meni taas aivan liian nopeasti, ja oisin voinut vielä jäädä lanittaan vähän lisää. Tosin ne nukkumaolosuhteet kyllä riitti, oli ihana päästä takas omaan rauhaan nukkumaan. Yllättäen kyllä ne itse petifiilikset oli ihan ok, meillä oli tällä kertaa kunnon makuupussit ja tyynytki mukana niin nukkuminen oli kyllä ihan mukavaa, mutta mää en hirveesti välitä siitä, että se halli on täynnä ihmisiä vieri vieressä niinku sillit purkissa :D oma tila ja silleen.

Yks hirveä puute Assemblyillä kuitenkin on: kahvi. Tai oikeastaan sen puute. Messukeskuksen Hesestä kahvi 2,50e. Hyi hitto. Täytyy siis lähteä Pasilan rautatieaseman ärrälle, josta kupin saa 1,50e hintaan. Hieman turhaa, mutta euro on euro. Toivoisin kyllä, että Assyille tulis joku semmonen samanmoinen pikkukoju ku Vectoramassaki, josta saa jotain trippimehuja ja KAHVIA 1e/kuppi. Hirveen kokonen energiajuomakoju kyllä oli, josta sai hirveen halvalla, mutta ei se vaan kahvia korvaa.


Jimmsin pisteellä oli vaihteeksi taas kaikkea ihanaa, mm. näppäimistöjä. Mä oon ihan älyttömästi haaveillut Razerin BlackWidow Chromasta. Mulla oli jopa käytettynä saatu vanha näppäimistö vaikka kuinka kauan käytössä (hyvin loppuun kulutettu), joten mietin että jossain vaiheessa kun tulee tarpeeksi rahaa niin ostan sen. Mutta sitten Jussi tuhos oman näppäimistönsä ja vaikka se sai sen loppujen lopuksi kuntoon, se ehti jo ostaa käytettynä jo 2 eri näppäimistöä kavereiltaan. Joten nyt mulla on kyllä käytössä ehjä, toimiva, hyvä näppäimistö. Mutta siinä ei ole edes led-valoja, saati sitten hienon värisiä ;___; Jep, turhamaisuus. What a bitch.

Kyllä näppäimistössä pitää olla hienot led-valot

Ei muuta. Unirytmit on ihan miten sattuun, varmaan pitää taas valvoa koko yö ja yrittää sinnitellä huominen :D Onneks mennään huomenna pihviporukalla piknikille!

21.7.2015

heinäkuun loppuspurtit

Nyt on taas ollu sellanen menoputki, että huhhuh! Startti lähti siitä, kun perjantaina pääsin lähtemään Tammerfesteille kun Jussi oli ostanut mulle lipun sinne :3 Harmittelin nimittäin aiemmin, että Yö ja Happoradio ois kyllä ihana käydä kattomassa (vaikka molemmat niistä oon jo nähnyt aiemmin), enkä olis kyllä raskinut sitä lippua itse ostaa. Loppu hyvin kaikki hyvin joka tapauksessa, pakkasin mukaan lompakon, pienen kameran, puhelimen ja hain lidlistä pienen vesipullon ja lähdin festaroimaan!


Kun tulin päivällä, Jukkapoika aloitteli juuri soittamista. En oo hirveä fani, mutta auringossa oli kiva paistatella! Ja onneksi se aurinko paistoi, edellisenä päivänä oli ilmesesti ollut melkoiset rankkasateet, ja jossain vaiheessa kyllä tummia pilviä näkyi kauempana perjantainakin. Mutta ne onneksi menivät vaan ohi!
Happoradio, loistava keikka ja sain kuulla suuren osan lemppareistani!

Yö veti taas aivan ilmiömäisen esityksen. Ollilla on vaan niin huikea lavakarisma ettei voi edes tajuta :D Yleisöä laulatettiin urakalla.
Apulantaa jäin katseleen vähän kauempaa, fiilistellen päivän ainoaa oluttani :D

Illan viimeinen esiintyjä Haloo Helsinki<3

Haloo Helsingillä oli myös kunnon pommi-liekki-säihke -tehosteet, tykkäsin!

Oli kyllä mahtava päivä. Ajattelin aluksi, että hieman orpo olo lähteä festareille ihan tyhjätaskuna, mutta loppujen lopuksihan siellä ei tarvitse rahaa. Happoradion ja Yön keikoilla laulamisen ja heilumisen jälkeen kyllä oli melkonen nälkä, mutta toisaalta parin mahtavan keikan jälkeen oli myös fiilis, että tekis mieli istahtaa nurmikolle ja ottaa yksi olut. Siinä sitten punnitsin, ostanko viimeisillä kolikoillani makkaraperunat vai kaljatölkin. Ja päädyin ostamaan jälkimmäisen :D Kotona oli kuitenkin lihapullat ja muusit valmiina, ja päätin että sielunruoka ja fiilistely on tärkeämpää.


Loppuillasta myös treffasin pari kaveria, jotka majoitettiin meille. Heti lauantaina nimittäin lähdettiin jengillä Mäntsälään juhlimaan. Ja huhhuh, mitkä juhlat ne olikin! Hirveästi tuli käytyä mielenkiintosia keskusteluja, vielä enemmän tuli naurettua, ja baarissa kyllä kulutin tanssilattiaa oikein urakalla. Kello oli 3am kun vilkaisin aktiivisuusrannekettani, joka näytti, että oon suorittanut jo 160% päivän tarvittavasta liikunnasta :D:D No, aika hyvä että tuli tarve jo siinä täyteen, se loppuvuorokausi nimittäin menikin aika heikossa hapessa. Onneksi sentään ei tarvinnut muuta kuin ajaa Tampereelle autolla ja sitten lähdinkin jo Raahea kohti, joten junassa sai rauhassa löhötä.

Meidän hilpeää juhlaporukkaa. Tosin kaikki ei edennyt baariin asti, mutta tämä on ainoa kuva, jonka otin koko illan aikana! :( sinänsä harmi, koska oli kyllä semmoset juhlat, joista ois halunnut kehittää kuva-albumiin paljon hauskoja kuvia.


 Maanantaina ruvettiinkin äidin kans suursiivoukseen. Käytiin pesemässä matot ulkona, imuroitiin ja pestiin lattiat, eli kunnon urakka! Illasta korkattiin viinipullo museon rannassa fiilistelyn merkeissä, mutta siinä mukavia rupatellessa ja juodessa se alkoholi taas onnistui tekemään taikojaan. Käytiinkin mutka ottopojassa lämmittelemässä, ja kun se meni kiinni, palattiin ulos. Tuli kuitenkin vessahätä, joten eihän se auttanut kuin mennä bluukkariin vessaan :D ja siitä vessasta olikin hyvin lyhyt matka tiskille. Ja sieltä tanssilattialle. Maanantai-iltana bluukkari oli kuitenkin todella tyhjä, ja siellä me kaksistaan vallattiin tanssilattia, kun tuttu DJ soitteli meille meidän toivebiisejä valomerkkiin asti. Ei voi muuta sanoa kuin että kyllä mulla on maailman paras äiti <3



Loppuillasta ehdin vielä käydä henkeviä keskusteluja vastaan tulleen vanhan kaverin kanssa, ja päädyin pyörähtämään myös siellä kämpillä :D Siinä kyllä tuli jo mietittyä, että onpas utopistista olla yhtäkkiä kylässä ihmisellä, jonka kanssa ei ole tullut juteltua moneen moneen vuoteen. Mutta joskus pitänee vaan heittäytyä virran vietäväksi ja katsoa mitä tapahtuu, tai jotain.

27.6.2015

halpa koira napsahtaa poikki

Nyt tuntuu vasta siltä, että on saanut kunnolla maata tekemättä mitään. Oli nimittäin tuo edellinenkin viikko melko toiminnantäytteinen! Äiti, sisko + siskon kaveri tuli meille Tampereelle edelliseksi viikoksi maanantaista torstaihin asti kylään. Maanantai meni ajaessa, tiistaina me käytiin tietysti särkänniemessä! Keskiviikon shoppailureissun sentään onnistuin välttämään, kun lähettiinkin äidin ja Jussin kans käymään Jussin äidin mökillä, ja jätettiin nuoret ja jaksavaiset kaupungille kierteleen :D Ja torstaina ajeltiin jo takaisin Raaheen, että ehdittiin juhannuksen viettoon.


Mulla on aavistuksen ristiriitainen suhde huvipuistoihin. Pelkään ihan kuollakseni niissä laitteissa, että ne turvahärvelit jotenkin feilaa ja lennän sieltä kuolemaani. Tai että se koko laite syöksyy pois kiskoiltaan ja kaikki kuolee. Sitten kuitenkin esim. vuoristoradoissa nautin kyllä siitä itse vauhdista. Vaikka mun suusta lähteekin sellasta ihmeellistä huudon sekalaista naurua, ei siitä varmaan oikein ota selvää kiljunko vai nauranko. Tai oikeastaan teen niitä vuorotellen. Noh, kun kerran oltiin kuitenkin lähdetty, niin päätin, että meen jokaiseen hirvitykseen mitä sieltä löytyy :D

Tornado; luultavasti mun lempivuoristorata kautta aikojen ja jopa ehkä lempilaite ylipäältänsä. Joka kerta pelkään kamalasti kun mennään hitaasti ylös, mutta alastulo on mulle kyllä yhtä juhlaa. Niin pehmeä, mutta vauhdikas kyyti! Tää on yks harvoista laitteista, jossa jaksan juosta monta kertaa putkeen.
Tää High Voltage taas oli eniten kiljumista aiheuttava laite, tuntui että siinä roikkui ihan miten päin sattuun ja pyörittiin joka suuntaan, korkealla. Huvittavaa oli kuitenkin se, että minä ja Tiina oltiin ainoat, jotka koko laitteessa huusi :D meitä vastapäätä istui varmaan 10v. tyttöset, jotka tyynesti siinä jutteli keskenään. Uskomatonta. (kuva äidin puhelimseta)
Pitihän se käydä vielä itseään kastelemassakin... Vaikka meille osui muutenkin sellainen päivä, että tuli pari aivan hirveää sadekuuroa, tuli jopa rakeita, vaikka muu päivä olikin sitten ihan nätti! (kuva äidin puhelimesta)

Kaikki laitteet tuli urheasti kokeiltua. Laitteissa kiertelyä kivempaa musta on oikeastaan kuitenkin kaikki se muu tarjonta Särkänniemessä. Planetaariossa oli taas vaihteeksi aivan ihana dokumentti universumin tuhoista ja akvaario nyt on ikuinen kestosuosikki. Tänä vuonna lähdettiin käymään kierros myös koiramäessä, vaikka aiemmin ollaan se aina jätetty jostain syystä väliin. Tällä kerralla päätökseen vaikutti hyvin vahvasti mikropossut. Oli vaan sääli, että monet niistä eläimistä tuntui olevan juuri jollain leposilla ja nokosilla, mutta kiva niitä oli ihastella :3 Suosittelen koiramäkeä kyllä muutenkin, se oli niin nätti "minikaupunki", kivoja pieniä taloja ja paljon eläimiä.

Tässä muutama mun suosikkikaloista :D
Mikropossu köllöttelee :3
... Ja vielä normaalipossut tonkimassa maata!
Toinen eka kertaa koettu Särkänniemen elämys oli se kauhukino, 5D-elämysköhän se nyt mahtaa olla. En oikein tiennyt, mitä siltä odotin, mutta sain kyllä aivan järjettömän kasan säikäytyskohtauksia niillä 5D-tehosteilla. En tiedä vaikuttiko se, että oli päivän jo laitteissa kiljunut, että ne kauhun kiljahdukset karkas kurkusta helpommin kuin yleensä :D Suosittelen joka tapauksessa.


No, Raahessa päästiin sitten Juhannuksen viettoon, ja vaikka mitään hirveää hellettä ei suotu, niin hyttyset kyllä löysivät tiensä juhlapaikalle... Fiksuna olin tietysti päätynyt sukkahousut+mekko -asuvalintaan, ja olin käytännössä kävelevä buffetpöytä itikoille. Kyllä kutisi sen illan jälkeen.

Viikonloppuna on kans päästy kovasti korkkailemaan meidän uusia lautapelejä. Jussi kävi tosiaan vaihtamassa taikakorttejaan pois ja otti tilalle monen sorttista lautapeliä. Meillä kyllä on lautapelejä komerossa pari hyllyllistä, mutta ollaan melko pitkään haaveiltu ostavamme lisää. Rahattomina se on kuitenkin aina jäänyt sitten. Nyt tuli oiva tilaisuus, kun korteista saadut rahat piti käyttää siis sen kaupan sisäisesti!


Maanantaina tultiin kotiin, ja sen jälkeen oon ehtinyt sotkea jo unirytmini perinpohjaisesti. Mutta mitäpä se lomalla niin haittaisi! Sää on kyllä yhä aivan hirveän vaihtelevaa, ja tuntuu ihan tyhmältä, että päivät alkaa jo lyhenemään. Kesä on jo menossa pois - eikä ole edes vielä alkanut!